Mad

Kostpolitik

Vi følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger omkring kost, Guldborgsund Kommunes kost- og måltidspolitik samt Mad- og måltidspolitik for Eskilstrup Børne- og Skolefællesskab.

Vores madordning indeholder:

Morgenmad-, formiddagsgrønt, frokost- og eftermiddagsfrugt.

Maden som tilberedes bliver så vidt muligt lavet fra bunden af.

Minimum 90% af alle råvarerne er økologiske, hvilket betyder at Søruphus har økologisk guld spisemærke.

Vi tager særlige kosthensyn til børn med allergi, som skal undgå bestemte fødevarer eller er på en særlig diæt efter anvisning fra egen læge.

Fordi vi lægger vægt på, at børnene får en varieret kost, ved vi - af erfaring - at børnene møder noget de ikke genkender eller har smagt før. Forskning viser, at et barn skal smage på noget nyt op til 15 gange, før der kan dannes grundlag for om de kan lide det eller ej. Under smagningen sker der en udvikling med børnenes smagsløg og derfor opfordre vi til at børn skal smage bare lidt.

Læs mere om frokostordning m.m. i Søruphus i mad- og måltidspolitikken for Eskilstrup Børne- og Skolefællesskab herunder: