Logo Eskilstrup Børne- og Skolefællesskab

Hverdagen i Børneland

Sygdom

Vi følger de gældende retningslinjer i Guldborgsund Kommune vedr. modtagelse af syge børn samt medicingivning.

Syge børn modtages ikke, da børnene skal kunne følge en almindelig hverdag. Børnene modtages igen, når de er klar til følge hverdagen.

Ved sygdom bedes barnets forældre kontakte barnets stue og meddele at barnet er sygt, og hvis  muligt oplyse hvad barnet fejler.

Dette giver personalet mulighed for at informerer de andre forældre via opslag ved indgangen, hvis der f.eks. er skoldkopper.

Pædagogisk praksis

Overordnet pædagogisk målsætning for Børneland

Den samlede pædagogiske målsætning for Børneland er inddelt i flere områder, som er udmeldt fra følgende:

Børneland

Politisk niveau kommunalt (Pædagogisk målsætning for børn og unge kommunalt)

Politisk niveau nationalt (nationale læreplaner)

Sammen danner de grundlaget for den pædagogiske målsætning, der arbejdes ud fra i Børneland.

Den pædagogiske målsætning i Børneland

Søruphus vægter - i tæt samarbejde med forældrene - at tilgodese børnenes almene og sociale udvikling gennem leg, læring og færden i naturen. Her får det enkelte barn mulighed for at udforske, fordybe sig i, og undre sig over det miljø, som barnet er en del af.

Traditioner

I Børneland er en del af den pædagogiske praksis og arbejdet med den pædagogiske læreplan at have forskellige traditioner gennem året. At have traditioner medvirker til at give børnene genkendelighed i forhold til årstider og alm. danske traditioner m.m.

Følgende traditioner er en del af Børnelands årsplan:

Fastelavn/tøndeslagning:

Op til fastelavn klippes der fastelavnspynt, males tønder, synges fastelavnssange m.m. Alle bedsteforældre eller andre familiemedlemmer inviteres til familiedag, hvor der pyntes fastelavnsris og afsluttes med fællesspisning. Fredag før fastelavn er der tøndeslagning for børn og voksne, hvor børnene møder udklædt om morgenen og har tøndeslagning indendørs om formiddagen. Om eftermiddagen er der tøndeslagning ude ved bålhuset med efterfølgende varm saft og fastelavnsboller til alle.

Arbejdsdag:

Der afholdes en årlig arbejdsdag (lørdag) i Børneland for forældre, børn og personale, enten forår eller efterår, afhængig af arbejdsopgaverne.

Her bliver der malet hegn, plantet, lavet reparationer, ryddet op m.m. alt sammen for at styrke fællesskabet mellem forældrene, og for at personale og forældre har mulighed for at mødes omkring nogle fælles arbejdsopgaver til gavn for børnene.

Sommerfest:

Børnelands Venner arrangerer en årlig sommerfest i juni i Børneland, hvor der nydes medbragt mad, og efterfølgende er der arrangeret aktiviteter for børn og forældre af personalet i Børneland.

Juletræsfest:

Børnelands Venner arrangerer juletræsfest den sidste søndag i november eller første søndag i december hvert år. Juletræsfesten afholdes på Eskilstrup skole, hvor julemanden kommer forbi med godteposer.

Børnejulegudstjeneste:

Hvert år i december deltager Børneland i børnejulegudstjeneste i Eskilstrup kirke.

Legetøj

Eget legetøj medbringes ikke i Børneland uden forudgående aftale med personalet på barnets stue.

Solpolitik

Som forældre er det Jeres opgave at smøre Jeres barn med solcreme om morgenen inden barnet møder i Børneland. Børneland smører igen senere på dagen (omkring middag) med solcreme. Sovebørnene smøres når de står op, inden de kommer ud og lege.

I Børneland benytter vi parfumefri solcreme minimum solfaktor 30.

Hvis Jeres barn har brug for en speciel solcreme, skal I selv medbringe denne, og solcremen afleveres til personalet på barnets stue.

Det er en god ide, at barnet har en solhat og let løstsiddende tøj på (eller med) for at beskytte mod solens stråler.

Husk de 3 solråd:

• Solcreme
  • Solhat
  • Siesta

Sprog

Sproglig udvikling i vuggestue og børnehave

I Børneland følges de kommunale retningslinjer for sprogarbejdet i Guldborgsund Kommune.

I Børneland betyder det, at børnenes sproglige udvikling observeres og følges løbende. Fra 2 års alderen udfyldes TRAS-observationsskema på det enkelte barn. TRAS står for Tidlig Registrering Af barnets Sproglige udvikling.

Når barnet er ca. 3 år og 5 år laves en sprogvurdering på barnet for at vurdere om der er behov for en ekstra sproglig indsats omkring barnet. Det kan være ved at barnet deltager i en lille intern sproggruppe i Børneland og/eller indstilling til taleundervisning ved talekonsulent som kommer i Børneland.

Det er personalet, som laver en sprogvurdering på barnet. Forældre er altid velkomne til at få en snak med personalet på barnets stue, hvis man er bekymret for sit barns sproglige udvikling.

I Børneland er det sprogpædagogerne Mai-Brit Hansen og Marianne Marthendahl, som koordinerer sprogarbejdet, laver sprogvurderinger og varetager den interne sproggruppe i Børneland.

Brug for hjælp

Hvis du som forælder har brug for hjælp omkring dit barn eller er bekymret for dit barns udvikling eller trivsel, er du altid velkommen til at få en snak med personalet i Børneland.

I Børneland samarbejder vi med forskellige tværfaglige samarbejdspartnere, f.eks. talekonsulent, psykolog, sundhedsplejerske, pædagogisk proces vejleder og sagsbehandlere, som ofte kan bidrage med hjælp, støtte og vejledning, hvis der er behov.

Her ud over kan Børneland henvise til:

• Åben rådgivning i Familiehuset
  • Åben rådgivning ved PPC
  • Samtalegrupper for børn af psykisk syge
  • Sorggrupper- og samtalegrupper
  • Økonomisk hjælp til fritidsaktiviteter

For mere information om ovenstående, spørg da personalet i Børneland.