Om Børneland

Børneland i Eskilstrup er et kommunalt integreret dagtilbud med vuggestue og børnehave. Børneland er en del af Eskilstrup Børne- og Skolefællesskab, som består af Eskilstrup Skole, SFO, Udviklingscenteret, Skovbørnehaven Søruphus og Børneland.

I Børneland vægter vi Udeliv, Sundhed og Samskabelse højt for at skabe de bedste trivsels- og udviklingsmuligheder for børnene.

Børnene:

Aldersgruppe:

Vi har børn i alderen 1/2 år til skolestart.

Før I og Jeres barn starter

Før I og Jeres barn starter i Børneland vil vi gerne byde Jer velkommen. I får et velkomstbrev fra Børneland før jeres barn starter, hvor I og Jeres barn inviteres til en samtale og rundvisning i Børneland. På mødet vil I høre om dagligdagen og hvad Jeres barn skal medbringe af skiftetøj mv.

Børnelands fysiske rammer

Børneland består af 4 børnegrupper/stuer:

• Bønnespirerne og Gulerødderne: Vuggestuegrupper i alderen fra ½ til 2,10 år
  • Radiserne og Solsikkerne: Børnehavegrupper i alderen fra ca. 2,10 år til skolestart

Børneland er indrettet med 4 stuer, fællesrum med produktionskøkken, soverum, liggehal, børneværksted, personalerum, kontor m.m.

Udendørs er en stor legeplads med sandkasser, legeredskaber og gynger samt et lille skovstykke med bålhus, skib, egen "havn" samt en lille kælkebakke.

Vuggestuen har sin egen lille legeplads i en integreret del af den store legeplads i Børneland.

Børneland har egen køkken/urtehave, hvor der dyrkes krydderurter, kartofler, frugtbuske m.m.

Børnene er med til:

• at plante og så om foråret
  • vande og luge ukrudt i vækstsæsonen og
  • med til at høste afgrøderne, som anvendes i Børnelands frokostordning.

Der arbejdes løbende på at udvide køkkenhaven med en sansehave med forskellige buske, træer og planter, som stimulerer børnenes sanser på forskellig vis.