Logo Eskilstrup Børne- og Skolefællesskab

Om Eskilstrup Børne- og Skolefællesskab

”Eskilstrup Børne- og Skolefællesskab – et børnefællesskab, hvor alle børn trives og lærer sammen.

Lad dem lege i livstræets krone, lad dem føle, at livet er stort, lad dem skue de blå horisonter og himmelhvælvingens port.” (Livstræet).

Eskilstrup Børne- og Skolefællesskab er en Landsbyordning i Guldborgsund Kommune.

Vi er en sammensat af Eskilstrup Skole, dagtilbuddene Børneland og skovbørnehaven Søruphus samt skole/dagtilbuddet POLARIS.

Vi er placeret på fem adresser centralt på Falster i området omkring Eskilstrup. Der er gode transportforhold fra Eskilstrup station og motorvej E47 (N/S).

Vi huser i hverdagen 310 børn i skolealderen, 120 børn i vuggestue og børnehave samt 800 forældre. Vi er til dagligt 80 ansatte, som sikrer den bedst mulige opgaveløsning af vores fælles kerneopgave.

Vi understøtter Guldborgsund Kommunes kerneopgave, som er ”Vi skal styrke borgernes muligheder for at mestre egen tilværelse og i samarbejde med borgerne sikre, at alle kan indgå i relevante fællesskaber.”

I Eskilstrup har vi særligt fokus på SUNDHED, UDELIV og SAMSKABELSE, som er synlige elementer i vores hverdag. Det betyder, at vores madordning i både dagtilbud og skole er 90 % økologisk og at læring sker i samspil med vores lokalområde og naturen. På skolen har vi flere udendørs undervisningsområder, og en stor del af børnenes hverdag sker uden for det traditionelle klasseværelse.

Vi har et fælles værdigrundlag, som danner grundlag for måden vi er sammen på, på tværs af alle matrikler: Skole, Børneland Søruphus og Polaris. Værdigrundlaget har særligt fokus på FÆLLESSKAB, ANERKENDELSE og TILLID. Det betyder, at vi værner om vores lokale fællesskab, og at vi har tillid til, at alle gør deres bedste for at understøtte vores børns udvikling. Vi anerkender hinandens forskellighed og møder nysgerrigt hinanden både børn og voksne.