Hverdagen i Børneland
I Børneland arbejder vi ud fra den styrkede pædagogiske læreplan, og de pædagogiske aktiviteter tilrettelægges så de understøtter børnenes udvikling og kompetencer.
Hverdagen i Børneland er struktureret med faste aktiviteter gennem dagen for at sikre genkendelighed i hverdagens rutiner for børnene.
Morgenmad, grønt, frokost og frugt spises på faste tidspunkter i løbet af dagen.
De pædagogiske aktiviteter følger de emner og temaer, som er beskrevet i den styrkede pædagogiske læreplan. I gennem året arbejdes med de forskellige aktivitetstemaer f.eks. Krop, sanser og bevægelse.
I løbet af året arbejdes med forskellige temaer, som dels er bygger på årets gang i forhold til højtider, traditioner og emner som eksempelvis venskaber, sund kost - fra jord til bord.
Børneland bruger lokalområdet til ture ud af huset m.m., enten ved gåture eller cykelture med ladcykler.
Dagsrytmen
Morgenmad
kl. 06.15 - 7.15 (fællesspisning for børnehave og vuggestue på Gulerodsstuen)
Grønt
kl. 8.30 - 9.30 (der spises på de enkelte stuer. Børnehaven spiser ca. kl. 8.30, og vuggestuen ca. kl. 8.45)
Frokost
kl. 11.00 – 11.45 (der spises på de enkelte stuer)
Sovetid
kl. 12.15 - 14,00 (for børn i alderen 0-4 år, som har brug for at sove til middag. Vuggestuebørnene sover efter behov og ikke på faste tidspunkter)
Frugt
kl. 14.00 – 14.30 (der spises på de enkelte stuer)
En typisk dag i Børneland starter med morgenmad fra kl. 06.30-07.30. Så går børnene på egen stue, leger og laver forskellige selvvalgte aktiviteter indtil kl. 8.30. Herefter er der oprydning og håndvask inden der spises grønt og holdes samling fra kl. 8.30-9.00.
Kl. 9.00 starter de forskellige aktiviteter på stuerne. Flere dage om ugen opdeles børnene i mindre børnegrupper, hvor der er voksenstyrede aktiviteter. F.eks. strukturerede legegrupper, hvor der arbejdes med børnenes sproglige og sociale udvikling og kompetencer. Motorikdag, hvor der laves forskellige motoriske lege og aktiviteter i gymnastiksalen på skolen.
Bønnespirerne arbejder med Sang Glad mini, og bruger sang i hverdagen, f.eks. i forbindelse med morgensamling.
Gulerødderne bruger Læse-Leg, hvor der læses en bog som understøttes af forskellige aktiviteter inde og ude.
Børnene hjælper på skift med til at dække bord, og ca. kl. 11.00 spises der frokost på stuerne.
Herefter er børnene ude fra kl. 12.00 -14.00, hvor der leges på legepladsen. Her vægtes børnenes mulighed for selv at søge de legegrupper og venskabsrelationer, som de foretrækker. Personalet hjælper og guider børnene i dels at indgå og fastholde relationerne indbyrdes, men også at støtte børnene i egen konfliktløsning.
Omkring kl. 14.00 ryddes legepladsen op for cykler og legetøj, hvis børnene er inde resten af dagen. Frugten spises indenfor på de enkelte stuer. Børnene kan gå på besøg på de forskellige stuer og lege inde, eller deltage i de tilbud som igangsættes om eftermiddagen såsom spil, kreative aktiviteter og andet.
Hvis vejret tillader det spises frugten ude, og børnene er ude resten af dagen.