Eskilstrup Skole

Velkommen til Eskilstrup Skole – en del af Eskilstrup Børne- og Skolefællesskab

Eskilstrup Skole huser i hverdagen omkring 270 børn fordelt på 0. til 9. klassetrin, og ca. 40 børn i vores Udviklings- og Behandlingstilbud, samt ca. 55 medarbejdere.

Skolen er oprindeligt bygget i 1956 og ligger i et landsbymiljø i udkanten af Eskiltrup med udsigt til marker og skove.

I Eskilstrup værdsætter vi vigtigheden af at lære børn at indgå i fællesskaber. Fællesskaber, hvor tillid og anerkendelse er omdrejningspunkt for samværet. I Eskilstrup arbejder vi i flerstrengede fællesskaber, altså sociale og faglige læringsfællesskaber, som ikke kun omfatter klassefællesskabet.  Vi er en del af et frikommuneforsøg, hvor vi som skole har mulighed for at lave fællesskaber ud over gældende lovgivning.

For at understøtte skolen som et samlet fællesskab, samles vi på tværs af årgange 2 - 3 gange om ugen i skolens fællesrum. Formålet med fællessamlingerne er at danne og udvikle elevernes respekt og forståelse for hinandens forskelligheder og forudsætninger. Et dannelsesideal, der også efterleves ude i de mindre læringsfællesskaber i klasserne.

Eskilstrup Skole arbejder ud fra visionen at "Alle elever bliver så dygtige som de kan og trives, uanset hvem de er og hvor de kommer fra". Visionen kræver en stærk tillidsrelation mellem elev og skolens personale samt forældre og personale, hvorfor alle skal tilstræbe og øve sig i at anerkende forskellighed og forskellige opfattelser af verden omkring os.

Vi ser alle børn som ligeværdige og unikke, og i hverdagen betyder det, at skolens personale arbejder på at imødekomme alle børn, og tager ansvaret for at skabe udviklings- og læringsrum, hvor børn kan udvikles. Skolens fundament er forankret i en dygtig og engageret medarbejdergruppe, en stærk undervisningsprofil og et tydeligt værdigrundlag. Læs mere om skolens profil (Sundhed, Udeliv og Samskabelse) og værdigrundlaget (Tillid, Anerkendelse og Fælleskab) i menupunkterne ovenfor.

Eleverne undervises efter gældende regler jfr. folkeskoleloven og læringsmål jfr. undervisningsministeriet.

Link til Folkeskoleloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209946

Link til Læringsmål for de enkelte fag: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=199860